این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

گزارشی از یازدهمین پیش نشست همایش معنویت و علوم اسلامی


ارسال شده در تاریخ :
گزارشی از یازدهمین پیش نشست همایش معنویت و علوم اسلامی

پژوهشکده اخلاق و معنویت روز سه شنبه 26 مرداد، یک نشست علمی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان برگزار کرد.


در این نشست علمی که به همت گروه اسلام و مطالعات معنویت و ذیل همایش معنویت و علوم اسلامی برگزار شد، ابتدا آقای دکتر احمد شاکرنژاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت، مقدمه‌ای بیان کرد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان، استاد فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) دربارۀ معنویت و عرفان و تفاوت‌های معنویت اسلامی و معنویت جدید مباحث مبسوطی ارائه کرد.

 در این جلسه که از ساعت 14 الی 15:30 به شکل مجازی برگزار شد، دکتر گرجیان مباحثی را مطرح کرد که می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی تفاوت معنویت اسلامی و معنویت جدید و نیز نسبت بین معنویت اسلامی و عرفان اسلامی تقسیم نمود که برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

  1. معنویت اسلامی یک معنویت حماسی و به‌دنبال تغییر جامعه است؛ به‌دنبال ظلم‌ستیزی، عدالت و تحقق یک تمدن اسلامی است که در ذیل آن تمدن افراد بتوانند معنوی بزی‌اند، اما معنویت جدید پیش‌فرض خود را تسلیم در برابر وضع موجود و تحمل آن وضع قرار داده است.
  2. معنویت اسلامی تصحیح مبانی و تغییر زیر‌بنایی را وجهۀ همت خود قرار می‌دهد و مبانی فکری افراد را تصحیح می‌کند، نه این‌که تسکین و حل موقت مشکلات مردم را داشته باشد.
  3. معنویت اسلامی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و عقاید ثابت و ازلی است، ولی معنویت جدید مبتنی بر شرایط و باور انسان مدرن، نسبی‌گرایی و ماتریالیسم است.
  4. معنویت اسلامی به دنبال تعالی انسان و بردن انسان از فرش به عرش و ساختن انسان به عنوان خلیفه‌الله است، اما دغدغه معنویت جدید، معنابخشی موقت و رفع دفعی مشکلات و پوچی‌های مردم و اضطراب آن‌هاست؛ نه این‌که تغییرات زیربنایی ایجاد کند و از جهان مادی دورشان سازد؛ بلکه در جهان مادی طعمی از معنویت را به آنان بچشاند و راضی نگه دارد.
  5. معنویت اسلامی از واژه‌ها و اصطلاحات از معنای عمیق و سخت واژه‌ها و اصطلاحات استفاده می‌کند، نه معنای دم‌دستی، راحت و تقلیل‌یافته.
  6. توجه به جهان پس از مرگ در معنویت اسلامی پررنگ است، اما در معنویت جدید همین محدودة دنیای مادی مطمح نظر است.
  7. معنویت اسلامی به نیازهای وجودی عمیق و روحانی انسان توجه می‌کند، اما معنویت جدید به نیازهای دنیوی، سطحی و روانی توجه دارد.
  8. معنویت اسلامی از معارف حقیقی و وحیانی بهره‌مند است و آن‌ها را برای تعالی انسان در خدمت انسان قرار می‌دهد، اما معنویت جدید به دنبال توجیه نظام سلطه و زمینه‌ساز آن است.

استاد فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع)، همچنین تفاوت‌هایی را در معنویت اسلامی و عرفان اسلامی برشمرد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. معنویت اسلامی بسته‌بندی جدیدی از آموزه‌هایی است که در عرفان اسلامی وجود دارد. در عرفان اسلامی زبان دشوار و عبارت تخصصی فراوانی را شاهدیم، اما معنویت اسلامی رسالت خود را ساده‌سازی زبان و ترویج بسته‌بندی متناسب با نیازهای انسان امروز می‌داند.
  2. معنویت اسلامی طبقه‌بندی جریان‌ها، انسان‌ها و نیازهای آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهد و بر اساس آن تهیه برنامه کرده، متناسب با افراد آن برنامه‌ها را ارائه می‌دهد، اما در عرفان اسلامی این ارائه معارف عمومی‌تر است.
  3. معنویت اسلامی به ابزارها و علوم روز توجه ویژه‌ای دارد تا بتواند برای انسان امروز به نحو احسن این برنامه ها را ارائه کند؛ اما در عرفان اسلامی ابزارها و تکنیک‌ها متناسب با زمان خود آن‌ها بوده است.
  4. معنویت اسلامی توجه ویژه‌ای به کاربردی‌سازی معارف بر اساس نیازهای امروز و دغدغه‌های انسان معاصر (مثل اضطراب، درد، معنابخشی، علاج بیماری‌ها و...) دارد.
  5. معنویت اسلامی به همه‌ معارف دین توجه می‌کند، نه این‌که به مکتب یا جریان خاصی توجه ویژه‌ای داشته باشد؛ از نیایش‌ها روایات و از فقه استفاده می‌کند تا آن‌ها را در خدمت نیازهای معنوی انسان امروز قرار دهد.

دکتر احمد شاکرنژاد دبیر علمی این نشست بود و در انتها به جمع‌بندی و دسته‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت. در ادامه نیز پرسش‌هایی توسط شرکت‌کنندگان مطرح شد و استاد گرجیان به پاسخ‌گویی پرداخت.






پوستر همایش

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.4)